Przedstawiam plan pracy wychowawcy klas1-3 w szkole podstawowejna lata 2004-2007
Plan pracy wychowawcy klasowego Zuzanny Runiewicz do klas I – III na lata szkolne 2004/2007
Cel wychowania
na poziomie klasy pierwszej:
„Dziecko umie znaleźć się w grupie klasowej, rozumie obowiązujące w niej zasady, sprawnie i efektywnie funkcjonuje w szkole”
na poziomie klasy drugiej:
„Dziecko zna normy właściwego zachowania i postępuje zgodnie z nimi”
na poziomie klasy trzeciej:
„Dziecko ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju, kontynentu”
ZADANIA I SPOSOBY REALIZACJI PRIORYTETÓW WYCHOWAWCZYCH SZKOŁY
PRIORYTET: Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowego i rozwijanie samodzielności uczniów
Zadania wychowawcy
|
Sposoby realizacji
|
Termin
|
Ewaluacja
|
Oczekiwane efekty
|
1. Kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości
|
· Stosowanie aktywnych metod nauczania (np. drama)
· Rozwijanie twórczej aktywności na zajęciach edukacyjnych
· Udział w różnych akcjach, imprezach i uroczystościach klasowych, szkolnych, środowiskowych Załącznik nr 1,2
· Utrzymywanie kontaktu z pielęgniarką szkolną, stomatologiem szkolnym
· Organizowanie konkursów klasowych Załącznik nr 3
· Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi Załącznik nr 4
· Stosowanie zabaw ruchowych podczas przerw w zajęciach edukacyjnych
· Organizowanie „Tygodnia Bezpieczeństwa i Higieny”
· Współpraca z rodzicami
|
|
obserwacja, testy początkowe, końcowe
rozmowa
analiza wyników
rozmowa, dyskusja dydaktyczna
|
wzrost aktywności własnej uczniów w procesie uczenia się
wzrost efektywności i sprawności funkcjonowania dziecka w szkole
|
2. Indywidualizowanie pracy uczniów
|
· Obserwacja uczniów podczas zajęć, indywidualizowanie pracy z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci
|
cały rok
|
analiza kart spostrzeżeń
|
|
3. Stosowanie motywującego systemy sprawdzania i oceniania wiedzy i umiejętności uczniów
|
· Zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi i zasadami oceniania obowiązującymi w szkole
· Akcentowanie stron pozytywnych w trakcie oceny opisowej i przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji o postępach uczniów
|
pierwsze spotkania – wrzesień 2004,2005,2006
na bieżąco po I semestrze, ocena roczna
|
|
wzrost efektywności pracy szkoły
wzrost umiejętności samooceny u uczniów, wzmacnianie wiary we własne siły
|
4. Odkrywanie szczególnych zdolności uczniów i praca indywidualna nad ich rozwojem
|
· Obserwacja dzieci i dostrzeżenie zdolności indywidualnych
· Różnicowanie pracy
· Zachęcanie do udziału w kołach zainteresowań
· Zachęcanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach
· Angażowanie uczniów o szczególnych uzdolnieniach do organizowania imprez szkolnych
|
|
rozmowy z dziećmi
obserwacja
analiza wytworów uczniów
rozmowy z nauczycielem prowadzącym i rodzicami
obserwacja poczynań uczniów
|
dostrzeżenie i wspieranie rozwoju ucznia zdolnego
|
5. Rozpoznawanie środowiska uczniów i otaczanie opieką dydaktyczno – wychowawczą uczniów potrzebujących
|
· Obserwacja uczniów w zespole w czasie gier i zabaw integracyjnych, na zajęciach
· Diagnoza wstępna w klasie I, II, III
· Diagnoza końcowa w klasie I, II, III
· Przeprowadzanie badań technikami socjometrycznymi, analizowanie ich, podejmowanie działań wzmacniających pozycję wychowanków z tymi, którzy zajmują najwyższą pozycję w grupie
· Odwiedziny w domach rodzinnych
· Rozmowy indywidualne z rodzicami
· Zorganizowanie pomocy materialnej i innej
· Nawiązanie współpracy wychowawcy z pedagogiem, wychowawcami świetlicy, logopedą, pielęgniarką szkolną i innymi osobami
· Kierowanie uczniów z deficytami umysłowymi na badania w PPP
· Praca z dziećmi na zajęciach wyrównawczych
· Pedagogizacja rodziców
· Przeprowadzenie rozmów, dyskusji NT akceptacji rówieśników, tolerancji
· Uatrakcyjnianie zadań stawianych grupie, stwarzanie warunków do współuczestnictwa z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów
|
cały rok
wrzesień 2004 wrzesień 2005 wrzesień 2006 maj 2005 maj 2006 maj 2007
|
karty spostrzeżeń
ankiety testy kary spostrzeżeń analiza kart badań
rozmowy z pedagogiem, wychowawcami świetlicy, logopedą, pielęgniarką, stomatologiem
rozmowa, dyskusja dydaktyczna
|
zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa
zapobieganie narastaniu opóźnień w nauce i trudności w zachowaniu
|
PRIORYTET: Kształtowanie postaw i hierarchii wartości
Zadania wychowawcy
|
Sposoby realizacji
|
Termin
|
Ewaluacja
|
Oczekiwane efekty
|
1. Stwarzanie okazji do dokonywania przez uczniów oceny moralnej zachowań ludzkich poprzez konfrontacje i wybory. Przybliżanie autorytetów moralnych.
|
· Uczenie samooceny własnego zachowania oraz oceny zachowania kolegów z uzasadnieniem
· Analiza tekstów literackich, zachowań rzeczywistych, ocena bohaterów
|
|
rozmowa, karty samooceny
rozmowa , dyskusja dydaktyczna
|
Zdobywanie przez uczniów umiejętności odróżniania zachowania poprawnego od niewłaściwego
|
2. Uczenie zwrotów grzecznościowych, właściwych zachowań, punktualnego przychodzenia na zajęcia, zwyczajów i obyczajów w środowisku rodzinnym, w szkole i innych miejscach publicznych
|
· Opracowanie regulaminu dobrego zachowania, planszy zwrotów grzecznościowych
· Zabawy tematyczne
· Odgrywanie scenek rodzajowych
· Tworzenie prac plastycznych, komiksów
· Wycieczki do teatru, muzeum, biblioteki, sklepu, itp. Załącznik nr1
|
|
obserwacja zachowań uczniów
obserwacja
analiza wytworów pracy uczniów
analiza zachowań uczniów
|
Wzrost częstotliwości stosowania przez uczniów kulturalnych słów i zwrotów grzecznościowych
Przejawianie przez uczniów właściwego zachowania w miejscach publicznych
Wzrost właściwych form spędzania czasu wolnego
|
3. Budowanie więzi koleżeńskich, uczenie zachowań wobec uczniów niepełnosprawnych, potrzebujących pomocy
|
· Pogadanki w klasach
|
cały rok
|
rozmowa, dyskusja dydaktyczna
|
|
4. Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowego trybu życia
|
· Pogadanki w klasach
· Organizacja wspólnych śniadań
· Dobór ławek do wysokości dzieci
· Zachęcanie do utrzymania higieny jamy ustnej po śniadaniu
· Zachęcania do udziału w zajęciach gimnastyki korekcyjnej
· Organizowanie wycieczek i imprez sportowych
|
cały rok
1 – 5 września 2004,2005,2006
cały rok
cały rok
wg harmonogramu na dany rok szkolny
|
analiza zapisów w dzienniku lekcyjnym
obserwacja
rozmowa z nauczycielem prowadzącym
|
Wzrost higieny osobistej uczniów i przejawianie tych nawyków w szkole
|
5. Kreowanie właściwego zachowania w stosunku do otaczającej przyrody
|
· Udział w akcji sprzątania świata
· Udział w obchodach Dnia Ziemi, konkursach ekologicznych
· Pogadanki nt szanowania przyrody
· Spotkania z leśniczym
· Ukwiecenie klasy
· Wycieczka do lasu
|
wrzesień 2004,2005,2006
kwiecień 2004,2005,2006
cały rok
wrzesień 2004
maj 2005, październik 2005
|
obserwacja dokonań uczniów
rozmowa, pogadanka, dyskusja dydaktyczna
obserwacja zachowań uczniów
|
Przejawianie przez uczniów właściwych zachowań wobec przyrody
|
6. Uczenie mówienia „nie” na patologiczne przejawy zachowań innych ludzi
|
· Odgrywanie scenek rodzajowych
· Zabawy tematyczne
· Pogadanki nt asertywności
· Filmy edukacyjne
· Spotkania z policjantem
|
cały rok
cały rok
wrzesień 2004, cały rok wrzesień 2004
wrzesień 2004, 2005, 2006
|
obserwacja zachowań uczniów
|
Nabycie umiejętności mówienia „nie” na patologiczne propozycje zachowań
|
7. Uczenie opanowania nieprzyjemnego sposobu wyrażania uczuć negatywnych i właściwego wyrażana własnych sądów i ocen
|
· Pokaz różnych możliwości i wyrażania własnych uczuć, potrzeb i myśli
· Przypominanie o różnych akceptowanych możliwościach wyrażania własnych uczuć, myśli
· Pogadania nt zachowania się w różnych sytuacjach
· Gry i zabawy integracyjne, relaksacyjne
· Opracowanie regulaminu dyskusji
|
|
obserwacja zachowań uczniów
|
Nabycie przez uczniów umiejętności wyrażania negatywnych uczuć bez agresji
|
8. Uczenie wywiązywania się z przyjętych na siebie obowiązków
|
· Powierzenie dzieciom ról w samorządzie klasowym i innych obowiązków szkolnych
· Analizowanie efektów wywiązywania się z obowiązków przez poszczególne osoby
· Pogadanki nt swoich obowiązków w domu i w szkole
|
|
obserwacja dokonań uczniów
obserwacja zachowań uczniów
rozmowa, dyskusja dydaktyczna
|
Zrozumienie przez uczniów czym jest obowiązek
|
9. Stwarzanie sytuacji wychowawczych pozwalających na nabycie umiejętności załatwiania prostych spraw życiowych
|
· Zlecanie dzieciom zadań do załatwienia na terenie szkoły (biblioteka, świetlica, sekretariat)
· Zabawy tematyczne
· Odgrywanie scenek rodzajowych
|
|
obserwacja dokonań uczniów
|
Nabywanie przez uczniów umiejętności załatwienia spraw na terenie szkoły
|
10. Wyposażanie uczniów w podstawowe umiejętności korzystania z urządzeń służących do zdobywania wiedzy
|
· Organizowanie lekcji bibliotecznych
· Pasowanie na czytelnika w bibliotece szkolnej
· Nauka posługiwania się katalogiem w bibliotece
· Stosowanie w trakcie zajęć sprzętu audiowizualnego
· Udział w zajęciach z informatyki
· Organizowanie lekcji w Bibliotece Miejskiej
|
wg planu pracy dydaktycznej
|
rozmowa z uczniami
rozmowa z nauczycielem bibliotekarzem
obserwacja w trakcie zajęć praktycznych
testy
rozmowa z nauczycielem bibliotekarzem
|
Nabycie przez uczniów umiejętności korzystania z urządzeń służących zdobywaniu wiedzy
| PRIORYTET: Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju, kontynentu
Zadania wychowawcy
|
Sposoby realizacji
|
Termin
|
Ewaluacja
|
Oczekiwane efekty
|
1. Zapoznanie uczniów z historią i tradycjami szkoły, miasta, regionu, kraju, kontynentu
|
· Analizowanie kroniki szkoły
· Wykonywanie albumów i gazetek
· Poznanie szkoły, pracowników, kolegów
· Zwiedzanie miasta Płoty i najbliższej okolicy
· Praca z mapą kraju, województwa, kontynentu, świata
· Wycieczki turystyczno – krajoznawcze po województwie
· Praca z mapą miast – Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk
· Obchody jubileuszu 10 – lecia
|
wrzesień 2004
marzec 2006
cały rok
wg harmonogramu na dany rok szkolny
wg planu pracy dydaktycznej
|
analiza wytworów pracy uczniów
analiza zapisu w dzienniku lekcyjnym
|
Pogłębianie przez uczniów wiedzy o szkole, mieści, Reginie, kraju, kontynencie, świecie
Umiejętność prezentowania przez uczniów walorów swojej klasy, miasta, regionu, kraju, kontynentu
|
2. Zapoznawanie z symbolami i tradycjami narodowymi, lokalnymi, szkolnymi i rodzinnymi. Kształtowanie postaw patriotycznych
|
· Zorganizowanie Święta Szkoły, Pasowania Pierwszoklasistów
· Poznawanie symboli narodowych, lokalnych i szkolnych w trakcie zajęć edukacyjnych
· Nauka hymnu naszego kraju
· Przekazywanie zasad właściwego zachowania się wobec symboli narodowych
· Nauka hymnu europejskiego · Organizacja apelu z okazji Święta Niepodległości
|
wg planu pracy dydaktycznej
wg planu pracy dydaktycznej
wg planu pracy dydaktycznej
|
obserwacja zachowań uczniów
|
Rozumienie przez uczniów znaczenia pojęć: ojczyzna, tradycja, hymn, godło, stolica, naród, obywatel
|
3. Stwarzanie okazji do udziału w życiu klasy, szkoły, gminy
|
· Organizowanie imprez klasowych Załącznik nr1
· Organizowanie apeli, imprez i uroczystości szkolnych Załącznik nr2
|
wg harmonogramu
wg harmonogramu
|
obserwacja aktywności uczniów
|
Wzrost zainteresowania i aktywności uczniów w życiu szkoły
|
4. Integrowanie zespołu klasowego
|
· Udział w tradycyjnych imprezach gminnych Euroregionalne Biegi Uliczne EKO - MIX
· Organizacja wspólnych imprez klasowych
|
|
|
Wywoływanie więzi i poczucia przynależności dzieci do klasy
|
PRIORYTET: Wspomaganie działalności wychowawczej rodziców i opiekunów
Zadania wychowawcy
|
Sposoby realizacji
|
Termin
|
Ewaluacja
|
Oczekiwane efekty
|
1. Integrowanie działań szkoły, rodziny, środowiska
|
· Angażowanie rodziców do współorganizowania uroczystości klasowych i szkolnych oraz działań usprawniających pracę klasy i szkoły
· Zebrania z rodzicami i konsultacje indywidualne
· Organizowanie imprez dla dzieci z udziałem rodziców, np. potyczki sportowe
· Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców
· Zachęcanie uczniów do uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez MGOK
· Współdziałanie z Biblioteką Miejską w organizowaniu imprez kulturalnych dla dzieci
|
cały rok
wg planu pracy dydaktycznej
wg kalendarza spotkań
wg planu pracy dydaktycznej
|
|
Zapewnienie odpowiedniego wzajemnego wsparcia szkoły i rodziny
Dobry kontakt z rodzicami uczniów
|
Przykładowe Załączniki
ZAŁĄCZNIK NR 1
Kalendarz imprez klasowych na rok szkolny 20004/2005
1. Dzień Chłopaka 30 września 2004 r.
2. Uroczystość pasowania pierwszoklasistów 1 października 2004 r.
3. Zabawa Andrzejkowa 30 listopada 2004 r.
4. „Mikołajki” 6 grudnia 2004 r.
5. Wigilia w klasie 22 grudnia 2004 r.
6. Zabawa choinkowa … stycznia 2005 r.
7. Dzień Babci i Dziadka 21 stycznia 2005 r.
8. Dzień Kobiet 8 marca 2005 r.
9. Wielkanocny Zajączek 23 marca 20005 r.
10. Dzień Mamy 24 lub 25 maja 2005 r.
11. Ognisko – Dzień Taty 23 czerwca 2005 r.
ZAŁĄCZNIK NR 3
Konkursy klasowe na rok szkolny 20004/2005
1. Konkurs pięknego czytania raz w miesiącu począwszy od października 2004
2. Konkurs czytania ze zrozumieniem styczeń 2005, maj 2005
3. Konkurs plastyczny raz w miesiącu począwszy od października 2004
4. Konkurs recytatorski październik 2004, grudzień 2004, luty 2005, kwiecień 2005, czerwiec 2005
5. Konkurs ortograficzny grudzień, styczeń, marzec, maj 2005
6. Konkurs matematyczny listopad 2004, styczeń 2005, marzec 2005, maj 2005
7. Konkurs miłośnika przyrody kwiecień 2005
ZAŁĄCZNIK NR 4
Spotkania z ciekawymi ludźmi
1. Spotkanie z policjantem
2. Spotkanie z listonoszem
3. Spotkanie z piekarzem
4. Spotkanie z leśniczym
ZAŁĄCZNIK NR 5
Wycieczki w roku szkolnym 2004/2005
1. Wycieczka do piekarni
2. Wycieczka na pocztę – styczeń 2005
3. Wycieczka do lasu – maj 2005
4. Wycieczka do Szczecina (Teatr „Pleciuga”) – maj/czerwiec 2005 |